Kúpa skútru v Austrálii

Kúpa skútru v Austrálii

Skoro každý, kto prišiel do Sydney na dlhšiu dobu, sa zamýšľal nad tým ako si zjednodušiť a zlacniť každodenné cestovanie po meste. Ako najlacnejší variant sa javí použitie jednostopého vozidla. Je rýchlejší ako bicykel, má lacnejšiu prevádzku ako auto a navyše sa nemusia za neho platiť poplatky za parkovanie v meste. Čo všetko je potrebné vybaviť pri kúpe motocykla a na čo sa pripraviť pri jeho prevádzke sa Vám pokúsim priblížiť v nasledujúcom rozhovore s Dominikom.

Prečo si sa rozhodol, zhruba po siedmich mesiacoch pobytu v Austrálii, zaobstarať skúter?
Hlavným dôvodom bolo dostať sa čo najrýchlejšie z roboty do školy. Ďalším, že som bol už unavený z nekonečného cestovania verejnou dopravou. Keďže som mal robotu aj školu každý pracovný deň, potreboval som prostriedok pomocou ktorého by som sa bez väčších problémov dostal tam a späť čo najrýchlejšie. Riešenie bol skúter.

Ako si ho kúpil?
Keďže som nemal dosť peňazí na kúpu nového skútra, rozhodol som sa pre lacnejšiu variantu a to kúpu z druhej ruky. Prezeral som inzeráty a zisťoval stav a cenu. Tieto dva faktory boli pre mňa najdôležitejšie. Nešlo mi o pekný, moderný skúter ale skôr o prostriedok s dobrým výkonom, ktorý sa po mesiaci používania nerozsype.

Môžeš čitateľom opísať, čo všetko je potrebné vybaviť v súvislosti s kúpou?
Na moje prekvapenie prepis nebola až taká veľká papierovačka. Vybavuje sa na RTA (Roads and Traffic Authority) a je to otázka pár minút. Všetko čo potrebujete je potvrdenie o kúpe, vodičský preukaz, Vašu adresu (najlepšie výpis z banky) a zhruba 60 AUD na zaplatenie poplatku. Výhodou je že Vám stačí český alebo slovenský vodičák, ktorý pokiaľ ste na študentských vízach akceptujú aj policajti. Registrácia (REGO) záleží od stavu vozidla, takže je to v každom prípade rozdielne. Je dôležité, aby ste sa ubezpečili, či skúter kupujete už s REGO, alebo bez. Ak skúter nemá REGO a stav motorky nie je najlepší, tak začínajú komplikácie s vybavovaním tohoto potvrdenia.

Pred tým si používal mestskú dopravu. Ako tvoj život zmenil skúter?
Kompletne. So skútrom som si uvedomil, že dokáže ušetriť vzácny čas, ktorý je pre zarábajúceho študenta dosť dôležitý. Mohol som vstávať takmer o hodinu neskôr ako keď som využíval mestskú dopravu. Mohol som isť na pláž kedykoľvek som si zmyslel bez toho, aby som musel prežívať dlhé muky v preplnenom autobuse. Mohol som nakupovať formou zásobovaním, pretože som tie kopy nákupu nemusel vláčiť v rukách. Jazdil som si na ňom každý deň do práce a do školy. Cez víkendy na nákupy, pláže a výlety.

Aké si mal prevádzkové náklady?
Je pravda že som ho využíval každý deň a dokonca aj vtedy keď som nemusel. Na Slovensku som žiadnu motorku nikdy nemal a jazda na 2 kolesách sa mi vskutku zapáčila. Využíval som ju naozaj stále, čo sa odrazilo aj na ho stave a postupom času bolo nutné vymeniť olej, pneumatiku a žiarovky. Čo sa týka nákladov na palivo oproti lístkom na verejnú dopravu musím povedať, že som ušetril takmer 20 dolárov týždenne. Po určitej dobe sa mi dokonca vrátili aj peniaze ktoré som investoval do kúpy.

Ako silný bol tvoj skúter, čo to bolo za značku a v akom stave si ho kúpil?
Mal som Monaco V1 s obsahom 125cm3. Kúpil som ho v celkom dobrom stave až na pár menších porúch, którym Bolo rozbité spätné zrkadlo, rozbitý blinker a trochu hlučný výfuk. Aj napriek týmto pár nedostatkom bol motorovo v dobrom stave a slúžil mi pomerne dlhý čas.

Komu by si doporučil najslabšiu 50cm3 kubatúru?
Asi mladým dievčatám, ktoré sa boja rýchlosti. Je potrebné si uvedomiť že motorka s tak slabým motorom bude mať problém odviezť dvoch ľudí, nehovoriac o väčšom nákupe. Ďalej je potrebné brať do úvahy, že príliš lacné motorky sú vhodné len na tzv víkendové jazdy a každodenným používaním môžete motorku odpísať už za pol roka.

Viem, že ťa so skútrom stretli aj nepríjemnosti, môžeš ich opísať?
Áno, mal som pár nepríjemností ktoré však nakoniec dopadli dobre. Pred robou kde pracujem mi nešťastne nacúval kolega priama do motorky a polámal mi pár plastov. Dal som ju opraviť a všetky náklady preplatiť. Po oprave motorka vyzerala lepšie ako predtým.

Čo by si poradil študentom G8M8, ktorí uvažujú o kúpe skútra / motorky?
V prvom rade si treba rozmyslieť, či chcete investovať do drahej novej motorky, alebo Vám stačí staršia, opotrebovaná, ale predsa lacnejšia. Ak sa rozhodnete pre novú, zbavíte sa rizika, že motorka môže byť motorovo poškodená, alebo dokonca kradnutá. Ak sa rozhodnete pre motorku z druhej ruky, treba si dať pozor a zbytočne sa nenechať okašľať o peniaze. Nebojte sa ponúknuť menej ako je pôvodná cena a skontrolujte základné veci, ktoré by motorka mala mať (stav pneumatík a bŕzd, zvuk motora a pod.).

Práve si sa vrátil do Sydney z dlhšieho pobytu na Slovensku. Uvažuješ opäť o skútry?
Určite áno. Pred odchodom som bol nútený skúter predať. Teraz som v Sydney len pár dní a život na kolesách mi začína chýbať. Hneď ako budem mať dostatok peňazí na môj nový skúter, nebudem váhať a kúpim si ho.

Cena ojazdeného skútra 125cm3: AU$1.500 - 2.500
Prepis: cca AU$60
REGO: podľa veku vodiča pod 25 rokov AU$500 - 600, nad 25 rokov AU$300
Prevádzkové náklady: AU$10 na týždeň pri každodennom používaní

Navigace druhé úrovně

Great Mate ČR - Kontakt

Great Mate SR

Nitra - centrála pre celé Slovensko
Mostná 72  | Nitra
+421 905 446 835
tel: +421 377 727 272
fax: +421 377 727 272 
My status
nitra@g8m8.com

Bratislava
Dunajská 4, kancelária č. 328 | Bratislava
+421 908 111 797
My status
bratislava@g8m8.com

Travel Agency

G8M8 Travel Agency

Mobil: +61 421 737 281

Skype: g8m8-travel
Email: travel@g8m8.com

Aktuálne informácie vo vašom e-maily úplne zadarmo, prihláste sa:

↑ nahoru