Z MILANOVHO DENNÍKA: Glow Worms Tunnel

Pozývam vás na krásny výlet do Wollemi National Park, vzdialeného zopár stovák kilometrov od Sydney! Park patrí medzi najdivokejšie miesta v NSW s bludiskami kaňonov, útesmi a pôvodnými  lesmi. Tak sa pokojne usaďťe a nechajte unášať krásami  Austrálie…
Výlet sme absolvovali v januári tohto roka, počas horúcich austrálskych letných dní. K spomínanej akcii potrebujete auto, dobrú náladu a aby bol výlet kompletný, stany na fantastickú „stanovačku”. Autom sa dopravíte až do kempingovej oblasti Newnes (47km severne od mesta Lithgow, pozri www). Do údolia schádzate asi 40 minút. Cestou môžete získať krásne fotozábery, prípadne si urobiť piknik s famóznym výhľadom na Newnes. Je tam jedno pekné miestečko a ak budete mať otvorené oči, určite ho nájdete. Dá sa tam aj zaparkovať auto. Po dlhom zostupovaní do údolia vás odrazu prekvapí miestny obchodík uprostred „ničoho”. Vlastne ho objavíte medzi farmami a kempingami – tam, kde nikto civilizáciu neočakáva.

Po pokojnom spánku v stane a sýtych raňajkách sa vydávame do miest, kde sa kedysi nachádzala stará železnica. Cestou eukalyptovým lesom sme natrafili na cikády, boli ich tam snáď tisíce. Všade navôkol, po stromoch a kríkoch, samé cikády. Všetky vydávali prenikavý zvuk. Z oboch strán cesty na nás doslova „hučali” tieto 5-8 centimetrové stvorenia. Nepočuť poriadne vlastného slova. Veľmi zaujímavý, skvelý „cikádí orchester”. Taký štýl hudby som v živote nepočul. Ale pokračujeme v túre a prechádzame tažko opísateľným lesom, lepšie povedané pralesom. Všade okolo nás sú obrovské paprade a my si pripadáme ako vo svete pred miliónmi rokov. Cesta je niekedy až tak nepreniknuteľná, že mám obavy, či sa odtiaľto vôbec vrátime späť. Zároveň prechádzame medzi obrovskými skalami a napätie je o to silnejšie. Pod nohami sa občas ukáže malý potôčik, ktorý musíme preskakovať. Po železničnej trati ale už nie je nikde ani stopy.
Konečne pri tuneli! Upozornenie na tabuli pred ním nás vyzýva, aby sme nemali zapnuté silné svetlá, pretože môžu rušiť červíkov. Zároveň sa ich nemáme ani dotýkať. Opatrne sme vošli. V tuneli nezabudnite byť čo najtichšie. Kamaráti nás vopred upozornili na dokonalú tmu, pretože tunel je ohnutý. V určitom momente neuvidíte jeho koniec, a vlastne ani začiatok. Nikdy predtým som nevidel nekonečnú tmu! Svetlo baterky bolo tak pohlcované, že sme osvetlili priestor maximálne meter pred sebou. Vidieť bolo možné iba hlbokú tmu. Asi v strede sme zastali, zhasli svetlá. Pred nami sa rozsvietila „obloha s hviezdami” - nádherné svietiace červíky po stenách tunela. Také niečo nevidíte každý deň! Skvelé! Majú na svojom tele špeciálne telieska, ktoré v tme vyžarujú svetelnú> >energiu. Táto zaujímavosť sa nedala zachytiť našou kamerou, ale na niečo podobné nemožno zabudnúť. Pri východe z tunela, na opačnej strane, na nás čakala krásna, machom obrastená skala, po ktorej stekali pramienky vody. Nádhera! Poobzerali sme sa po okolí, zišli nižšie,  pozrieť do malých jaskyniek a vrátili sa späť zase tunelom. Cestou naspäť cikády už nevyhrávali, ani sme žiadne nevideli po stromoch. No neustále nás sprevadzali otravné muchy.

Po príchode do kempu som, pre istotu, prehľadal blízke okolie stanu, pretože ráno som mal nad hlavou obrovského pavúka. Slnko zrána príjemne svietilo, tak mi obrovský osemnožec, veľký asi ako ruka, presvital cez stenu žltého stanu. Pavúky práve neobľubujem, a už vôbec nie tie  obrovského vzrastu s hrubými nohami. Preto zobúdzanie s austrálskou faunou bolo pre mňa dosť šokujúce. Nič som, našťastie nenašiel, ale večer, keď sme sa ukladali spať, opäť sa objavil. Okamžite sme dôkladne „zazipsovali” všetky prístupy do stanu a snažili sa ho odohnať. Bol nesmierne rýchly, doslova zmizol zo stanu. Potom sme sa pokúšali zaspať bez myšlienok na to ”milé zvieratko”. V noci nás svojím hrabaním pri našom stane strašil už iba wombat, ale to bolo celkom v pohode.

Ďalší den sme sa pohybovali iba v blízkosti kempu. Videli sme divoké kengury, wombatov, kačky, zajace, papagáje, rôzne druhy jašterov, odvážnych oposumov, dokonca aj hada. (Na doluuvedenej stránke nájdete aj zoznam zvierat, ktoré sa v danej oblasti vyskytujú). Pri opúšťaní tohto prekrásneho miesta sme sa museli este raz zastaviť pri kaňone a potešiť sa pohľadom na prekrásny divoký výtvor. Fantázia! Kraj starovekej prírody.
 Nezabudnite, na tejto stránke nájdete veľa praktických, cenných rád a informácií:   www.nationalparks.nsw.gov.au